de beste spots voor mountainbikers

Bandenkeuze voor de MTB

De bandenkeuze speelt een belangrijke rol in het mountainbiken. Voor een optimale prestatie dienen de banden te worden afgestemd op de ondergrond. De keuze van de banden is niet alleen van invloed op de prestatie, maar is belangrijk voor het rij comfort op de mountainbike. Afhankelijk van het weer, de ondergrond en het type rijder kan voor iedereen een geschikte bandenkeuze gemaakt worden.

Rolweerstand

De rolweerstand van een mountainbike band wordt bepaald door de luchtdruk in de band, het profiel van de noppen, het materiaal en opbouw van de band en de ondergrond waarop gereden word. Des te groter de rolweerstand is, des te meer kracht een fietser zal moeten leveren om eenzelfde afstand af te leggen. Bij een raceband, die vaak alleen over een vlak oppervlak rijd, wordt met een zeer hoge bandenspanning de laagste rolweerstand behaald. Bij een mtb band is dat anders, omdat de band over een oneffen terrein rolt en daarbij veel verticale krachten te verduren krijgt. De ideale bandenspanning ligt daarom bij mountainbikes lager. De band moet makkelijk kunnen vervormen om een lage rolweerstand te behalen.

Bandenspanning

De ideale bandenspanning is in de eerste plaats afhankelijk van het gewicht van de berijder en de fiets. Een zware rijder zal zijn banden idealiter harder op moeten pompen dan een lichte rijder. Daarnaast speelt de ondergrond een belangrijke rol, bij een zachte ondergrond zal een lagere bandenspanning gehanteerd moeten worden. Bij de gangbare mountainbike banden wordt een spanning van 2,0 tot 4,0 bar gehanteerd. Een voordeel van Tubeless banden is dat er met een lagere bandenspanning gereden kan worden, 1,5 tot 2,5 bar.

Grip en comfort

De grip van een band is hangt vaak af van de ondergrond in combinatie met het profiel van de band. Profiel is het vooral belangrijk op het voorwiel, daar stuur je mee en daarvan wil je niet dat het wegslipt. Is het terrein technisch en bergachtig, dan is het aan te raden om de band wat slapper te laten. Je zult dan merken dat je makkelijker omhoog gaat, maar ook dat de band wat moeilijker loopt. Een bredere band zal ook makkelijker lopen dan een smalle band. Hier geld echter ook dat dit ten kostte gaat van de rolweerstand bij hogere snelheden. Voor droge parcoursen is een band van 1.85 tot 2.1 breed aan te raden, wordt het modderiger of technischer, dan kan gekozen worden voor een bredere band.

Bandenadvies van Schwalbe

Twijfel je nog in je bandenkeuze voor deze bikespot? Schwalbe helpt je verder met een advies op maat.

Geef aan wat voor rijder je bent:


De weersvoorspellingen zijn:


Het terrein is:

schwalbe logo



Meer informatie over de banden van Schwalbe: www.schwalbe.com

Banden techniek

Door de diverse banden fabrikanten zijn er verschillende technieken ontwikkeld, waardoor er telkens betere banden geproduceerd worden. Er zijn vele verschillende banden beschikbaar met verschillende eigenschappen.

Tubeless banden

Een tubeless band is een band waarbij geen binnenband noodzakelijk is. De velg wordt luchtdicht afgewerkt en is zodanig geconstrueerd dat deze luchtdicht is af te sluiten. Het UST systeem van Mavic is momenteel de standaard voor Tubeless systemen. Het grote voordeel van een tubeless band is dat de kans op lek rijden kleiner is, de band lichter is en het feit dat men met een lagere bandenspanning kan rijden, voor een lagere rolweerstand en goede grip in het terrein. Het nadeel van een Tubless systeem is dat deze moeilijker te monteren is.

Montage en reparatie

Enkele belangrijke punt waar je op moet letten bij het monteren van een mountainbike band is de looprichting. Het profiel heeft een ideale looprichting, monteer je hem fout dan zul je meer weerstand ondervinden en loopt de band niet lekker. Een ander punt waar je op moet letten is dat de binnenband niet tussen de velg en de buitenband zit. Bij het terugleggen van de band moet je beginnen bij het ventiel, zorg er zeker voor dat dit recht staat. Niet onbelangrijk is het ook om een reparatieset mee te nemen als je gaat fietsen, met daarin bandenlichters, een fietspomp, bandenplakspullen of een nieuwe binnenband.